Ticer Donderdag

Ik zal mijn indrukken nu maar opschrijven  van de dag die ik bij Ticer heb meegemaakt nu maar opschrijven. De slides zijn nog niet beschikbaar, maar als ik ga wachten tot ze er staan komt het er waarschijnlijk niet meer van. De presentaties zullen beschikbaar komen van deze pagina http://www.tilburguniversity.nl/services/lis/ticer/2010/result.html

Het algemene thema was “Mobile Technologies in Education and Libraries”.  In het algemeen kan je zeggen dat de dag aan het doel voldeed: ik denk dat ik nu een overzicht heb wat er op dit gebied speelt.

Opmerkingen over de vier lezingen:

The Use of Mobile Devices by Teens and Young Adults

Kristen Purcell

Associate Director, Research, Pew Internet & American Life Project, USA

Gedegen onderzoek met name naar de US situatie. Dingen die mij speciaal opvielen:

  • Smartphones geven mensen toegang tot Internet diensten die tot nu toe geen toegang via een PC hadden (Samrtphone als “poor people’s PC’)
  • Met name de groep 18-29 jarigen waarderen diensten meer als die het makkelijk maken informatie met anderen te delen. Wij denken daar tot nu toe niet zoveel over na; we spreken ook wel over de “eindgebruiker”….

Do More, More Effectively, with Mobile Technology – ‘Uses and Strategies’

Adam Blackwood

E-Adviser Teaching & Learning, JISC Regional Support Centre South East, UK

Een mooie show. Hij kwam op met een jasje en haalde uit zijn zakken alle apparaten die in een smartphone zitten verwerkt. Kan je mensen nog het gebruik van een mobieltje verbieden, zoals in sommige bibliotheken gebeurd? Veder weinig overgehouden van deze lezing.

Opportunities for Mobile Enhanced Library Services and Collections

Tito Sierra

Associate Head for Digital Library Development, North Carolina State University, NCSU Libraries, Digital Library Initiatives Department, USA

Voor mij was dit het hoogtepunt. NCSU loopt  al voor sinds de begindagen van het Internet. Ze hebben verschillende mobiele applicaties ontwikkeld, zowel voor de bibliotheek in het algemeen als voor speciale collecties (de “Wolf walk” , een guided tour langs een aantal monumenten,  zie http://www.lib.ncsu.edu/dli/projects/wolfwalk/ )

Voornaamste dingen die ik er van heb meegenomen

  • Websites geoptimaliseerd voor mobiele telefons zijn veel makkelijker te maken dan “Apps” .  Het eerste maakt met name gebruik van technologie (HTML / CSS ) die nu ook al wordt gebruikt. Het tweede vereist het gebruik van een heel andere programmeertalen (zoals C++) die bij bibliotheken niet veel gebruikt worden.
  • Je moet niet al je diensten omzetten in mobiele diensten, maar je concentreren op die diensten die zin hebben in een mobiele omgeving. Bij voorbeeld niet de hele bibliotheekcatalogus maar alleen een faciliteit voor “known item search”. Ik heb al op Yammer geschreven over de Webcam bij het koffieapparaat (zodat je kan zien of er een rij staat)
  • Tito onderscheidde 3 niveaus van technische capaciteiten van mobiele telefoons: 1. De smartphones (iPhone en gPhone)  ;  2.  het midden-niveau zoals de Blackberry  3.  De eerste generatie telefoons die meestal niet meer mogelijkheden bieden dan 4 regels waar je een tekstje in kan zetten. Je moet je afvragen op welk niveau je wilt mikken met de dienst duie je ontwikkelt.

In de discussie kwanm nog naar voren dat geo-tagged diensten als Foursquare of Gowalla al veel modelijkheden bieden als je niet de technische capaciteit hebt om zelf een faciliteit als de Wolf Walk te ontwikkelen.

eReaders in Education and Libraries

Rudolf Mumenthaler

Head Innovation and Marketing, Swiss Federal Institute of Technology Zürich (ETHZ), ETH Library, Switzerland

Overzicht van wat er op de markt is. Dat had ik ook nog wel kunnen geven (behalve over de iPad want die had ik op dat moment nog nooit gezien). Rudolf probeerde wel de link naar bibliotheekdiensten te maken, maar erg ver kwam de zaal en hij daar ook niet mee. De geruststellen constatering is dat dit een onderwerp is waar niemand goed raad mee weet, we lopen niet achter.

Eén reactie

  1. Ik meen me te herinneren dat Alterra betrokken is bij een project om via gps een virtuele toelichting te maken voor een rondleiding langs historische plekken in Wageningen met een relatie tot WO2 o.i.d. Zal eens navraag doen.
    Ik weet niet over er veel animo is om de historische plekken van de universiteit te showen. Dergelijk historisch materiaal is trouwens vooral bij het archief aanwezig en niet bij ons. Maar voor nieuwe studenten lijkt me een mobile tour met alle actuele functies mbt gebouwen op de Campus wel heel handig.
    Net rond gemaild maar voor de volledigheid; een mooie toepassing bij Slot Zuylen alhoewel niet echt mobiel:
    http://weblab.ab-c.nl/iphone-ipad

Geef een reactie

