Vijf landen vergeleken: rol bibliotheken bij de toetsing van wetenschappelijk onderzoek

OCLC heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de rol van bibliotheken in het hoger onderwijs met betrekking tot de beoordeling van de wetenschappelijke output van universiteiten. Half december kwam het rapport uit: “A Comparative Review of Research Assessment Regimes in Five Countries and the Role of Libraries in the Research Assessment Process”. De vijf landen zijn de Ierse republiek, de UK, Nederland, Denemarken en Australië.

Doel van het onderzoek is “to establish a new set of responsibilities that is emerging for research libraries”.
Het hoofdstuk over Nederland geeft aan dat de bibliotheken in vergelijking tot andere landen in geringe mate betrokken zijn bij het research assessment van de universiteiten. De Nederlandse bibliothecarissen geven andere zaken, zoals de fysieke bibliotheek, repositories, speciale collecties, curation van digitale data en collectievorming, nog een hogere prioriteit volgens het rapport.

Het lijkt me goed om in het kader van onze toenemende inspanning met betrekking tot citatieanalyses te bekijken hoe andere universiteitsbibliotheken omgaan met research assessment en een discussie aan te gaan over hoe we onze rol verder willen en kunnen ontwikkelen. Hoe dan ook interessant leesmateriaal en ik ben benieuwd naar de aanbevelingen die met een samenvatting van het rapport rond deze tijd zou moeten uitkomen.

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: