Nieuwe vormgeving portlets

Met het verdwijnen van de Get-it knop uit de catalogus was het ook de bedoeling dat die verdween uit de portlets. Tegelijkertijd willen we ook hier meer directe links naar de bronnen bieden.

Op http://accept.library.wur.nl/printformaten/portlet.html heb ik nu een mock-up gezet van een vernieuwde portlet.

Bibliographies:

Achter de titel komt een link naar de betreffende database.
Er komen geen verwijzingen naar catalogusrecord, in de regel draagt dit niets bij. We spreken af dat we hier alleen verwijzen naar elektronische bronnen. In de praktijk is dit nu al het geval.
De sterren blijven zoals ze zijn.

Andere rubrieken

Bij de andere rubrieken komt achter de titel alleen een link naar full text als die er is. Of een SFX-menu als tussenstap als er meerdere keuzens zijn.
Is er een referaat dan komt die op in een cluetip als je met de muis over de titel gaat.
Jammer genoeg hebben maar 70 van de 1400 core journals een referaat (terwijl je die toch zo van hun home pages kunt plukken). Misscien iets om actie op te ondernemen?

De Get it knop verdwijnt, in plaats daarvan komt er een link naar het catalogusrecord.

Bij de tijdschriften komt een RSS_icoontje als er een RSS feed is en ook een icoontje waarmee je een abonnement op de RSS-feed (Table of Contents) per e-mail kunt nemen. Dit is een neiuwe dienst die de ToC alerts via Swets zal gaan vervangen.

Wageningen Catalogue

Hier heb ik de laatste twee links (naar tijdschriften) weggelaten. Ik heb niet de indruk dat die veel worden gebruikt. Het item kan natuurlijk ook helemaal weg.

Reacties graag uiterlijk donderdag 15 oktober.

3 Reacties

  1. Marja D: Fijn dat er directe links onder de titel komen! Ik neem aan dat dit ook gaat gelden voor online beschikbare textboooks/ reference works?
    Ik vind het weglaten van de links naar de tijdschriften in de catalogus prima.
    Verder zou ik graag op de portlets ruimte voor suggesties voor aanvullende items hebben, in de trant van “I suggest this title to include on this page”.

  2. ‘We spreken af dat we hier alleen verwijzen naar elektronische bronnen. In de praktijk is dit nu al het geval.”

    Ik beheer slechts een portletje, nl. over Garden History maar daar heb ik atijd wel ook hard copy bronnen in opgenomen omdat het anders geen goede afspiegeling is van wat er aan bronnen is. En dat wil ook eigenlijk graag zou houden want ik denk niet dat je op dit vakgebied toe kunt met alleen electronisch.

  3. Irene,

    De link naar alle e-journals over een bepaald onderwerp (rubriek of aantal rubrieken) is indertijd toegevoegd op verzoek van gebruikers, die link zou ik daarom laten staan

    Corrie

Geef een reactie

