De meest spraakmakende bibliotheekzaken van 2008

De Library Journal Academic Newswire heeft net het overzicht gepubliceerd van de 10 meest spraakmakende verhalen uit de wetenschappelijke bibliotheek wereld van het afgelopen jaar (hier de runners up 4-10). Ik zet 6 onderwerpen van hun selctie op een rijtje in deze post.

  1. Georgia State University Sued by Publishers over E-Reserves
  2. Harvard’s OA Mandate
  3. The Google Book Search Settlement
  4. NIH Public Access Policy Enacted, Challenged
  5. The Section 108 Report
  6. The Sad Story of Orphan Works

Waarom dit rijtje?

De overeenkomst tussen de onderwerpen is dat ze met auteurs- en databaserecht of Open Access te maken hebben. Twee zaken waarvan we binnen de afdeling wel een en ander afweten, maar waarvan ik het gevoel heb dat ze niet voldoende binnen de afdeling belegd zijn (zoals als dat zo mooi in management speak heet).

Of heb ik dit mis?

Eén reactie

  1. Ik ben het hier mee eens. Er is veel te doen met vrij beprekte acites. Zo kunnen we al heel eenvoudig een aantal tijdschriften van http://www.sherpa.ac.uk/romeo/ linken. Verder zie ik ook digitaliseren (bijv Google books)
    Ik dnek dat je hiermee ook merkt dat het jammer is dat DPS en SCM uit elkaar gehaald zijn
    Hugo

Geef een reactie

