Gebruikersonderzoek bij Nederlandse universitaire bibliotheken

Gebruikersonderzoeken lijken een ware mode te zijn bij de verschillende universitaire bibliotheken in Nederland. Bert Zeeman was het ook al opgevallen. Maar sinds zijn post van begin oktober is de UBVU ook alweer met de resultaten van een gebruikersonderzoek op de proppen gekomen.

Om wij zelf ook met een onderzoek bezig zijn, hierbij maar eens een overzichtje van wat de andere universiteitsbibliotheken te weten zijn gekomen.

Gebruikersonderzoek UVA
De belangrijkste conclusies voor de bibliotheek:

  • Klanten ervaren een gebrek aan inzicht in de verschillende informatiebronnen die de bibliotheek aan biedt en vinden de presentatie daarvan op de bibliotheeksite onduidelijk;
  • Het aanbod aan digitale diensten van de bibliotheek wordt door een grote meerderheid van medewerkers en studenten gebruikt en als adequaat beoordeeld;
  • De huidige ideeën over een volgende generatie digitale bibliotheek voorzien in een behoefte van grotere meerderheden van medewerkers en studenten ongeacht hun vakgebied.

Op basis van deze conclusies doet de onderzoeksgroep de volgende aanbevelingen:

  • Meer voorlichting en promotie voor de bibliotheek en haar aanbod;
  • Duidelijke presentatie op de website van de belangrijkste bibliotheekdiensten: catalogus, zoekpagina, databases en tijdschriften. Waar mogelijk de diensten nog verbeteren, aansluitend op de in het onderzoek gesignaleerde behoeften;
  • Ontwikkeling van de volgende generatie digitale bibliotheek als omni-disciplinaire wetenschappelijk informatiedienst voor de hele UvA, waarbij de optie om ook buiten de bibliotheekcollectie te zoeken als nadrukkelijke wens van medewerkers en studenten moet blijven bestaan.

Samenvatting, Volledig rapport

Gebruikersonderzoek medische bibliotheek van de Universiteitsbibliotheek VU
Geen handzame samenavtting op de website: Volledige rapport

Gebruikersonderzoek UBVU
De uitkomsten van de enquête gehouden onder de wetenschappelijke medewerkers van de VU in mei 2008. In het totaal hebben bijna 1000 faculteitsmedewerkers de enquête via internet ingevuld. Daarnaast zijn medewerkers geïnterviewd. Gemiddeld kregen we het cijfer 6,6. Ruim voldoende, maar we streven natuurlijk naar een hoger punt. Het rapport biedt daarvoor een belangrijke basis.

Uit de antwoorden op open vragen bleek dat de medewerkers graag nog meer digitale collectie willen kunnen raadplegen. Daarnaast is er ook behoefte om te zelf te kunnen grasduinen in de papieren collectie.

Er blijkt een duidelijke en eensgezinde voorkeur bij alle faculteiten voor:

  • een VU-databank met onderzoeksmiddelen en één voor onderwijsmateriaal
  • het digitaliseren (scannen) van documenten uit de UB
  • ondersteuning bij het omgaan met auteursrechten
  • full text publicatielijsten in METIS/DARE
  • thematische portals

Grof gesteld komen er 5 thema’s naar voren waar de UB zich volgens de respondenten het beste op kan concentreren:

  • Vergroten van de bekendheid met de UB-diensten;
  • Meer collectie digitaal aanbieden;
  • Uitbreiding open opstelling papieren collectie;
  • Verbetering bepaalde huidige diensten;
  • Ontwikkeling bepaalde nieuwe diensten.

Samenvatting ; Volledige rapport

Gebruikersonderzoek Bibliotheek Radboud Universiteit
Enkele resultaten:

  • Internet zoekmachines zoals Google worden veel gebruikt bij het zoeken naar wetenschappelijke informatie. Ook bibliografische bestanden worden veel gebruikt.
  • Wetenschappelijk medewerkers zijn vaak op zoek naar een specifieke publicatie.
  • Relatief vaak zijn wetenschappers en studenten op zoek naar een uitgebreid of compleet literatuuroverzicht.
  • Wetenschappelijk medewerkers zoeken vaak naar informatie om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in hun vakgebied.
  • Slechts een enkele wetenschapper of student zegt zich te beperken tot informatie die in Google getoond wordt. Beperking tot digitale informatie komt wat vaker voor, vooral in de bètarichtingen.
  • Als men ondersteuning behoeft van de Universiteitsbibliotheek, richt deze behoefte zich bij wetenschappelijk medewerkers vooral op de keuze van zoeksystemen en het op de hoogte blijven van nieuw verschenen publicaties. Studenten geven een ruimer scala van gebieden aan waarop ondersteuning zich zou moeten richten.
  • Zowel bij de wetenschappers als de studenten is de behoefte aan één zoeksysteem voor alle relevante publicaties en aan preselectie van alleen relevante zoeksystemen en elektronische tijdschriften groot.
  • De SFX knop wordt als nuttig beoordeeld en wordt ook gebruikt.
  • Wetenschappers beoordelen attendering via email als nuttig. Gebruik ervan blijft enigszins achter.
  • Studenten zien cursussen en persoonlijke begeleiding vanuit de UB als geschikte diensten. Gebruik hiervan blijft achter.

Enkele conclusies:

  • Blijvende investering van de bibliotheek in verbetering van systemen voor literatuuronderzoek en in trainingen en handleidingen is nodig.
  • De bibliotheek kan proactief attendering via email ondersteunen.
  • De bibliotheek dient mogelijkheden te onderzoeken om één systeem aan te bieden waarmee alle relevante publicaties over een onderwerp te vinden zijn. Daarin zouden ook mogelijkheden moeten zitten voor preselectie van een eigen set van bibliografische bestanden en elektronische tijdschriften.
  • Voor studenten is blijvende aandacht nodig voor rustige studieplekken en plekken met voldoende computermogelijkheden in de bibliotheken.
  • De resultaten per faculteit moeten intern in de bibliotheek nader besproken worden.
  • Nader onderzoek is nodig, onder andere naar de rol van Google bij het zoeken naar wetenschappelijke informatie, naar factoren die het gebruik van email attendering belemmeren en naar factoren die het gebruik door studenten van UB-cursussen en persoonlijke begeleiding belemmeren.

Samenvatting; Volledig rapport

Gebruikersonderzoek Bibliotheek Delft
Geen handzame samenvatting op de website, maar een populaire samenvatting uit de grootletterbibliotheek:

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: