Beoordelingscriteria informatievaardigheden

In het onderwijsoverleg van 4 juni 2008, is afgesproken dat er een ‘checklist’ opgesteld wordt voor docenten om informatievaardigheden te beoordelen. De ‘checklist’ met beoordelingscriteria zou voor eind juni 2008 gereed zijn. Na enig vooronderzoek blijkt het opstellen van een dergelijke lijst aanzienlijk gecompliceerder en meer tijd te vergen. De ‘deadline’ is verplaatst naar 1 September 2008.

 

In feite zou je eerst standaarden met normen, comptenties en criteria moeten formuleren en daarna modules ontwikkelen. Dit is bij de aanvankelijk ontwikkelde modules ook ten dele gebeurd. De modules Informatievaardigheden zijn inmiddels vernieuwd, uitgebried en grotendeels gereed. De standaard en beoordelingscriteria worden daaruit gedestilleerd. Wij spannen het paard gedeeltelijk achter onze Information Litracy-wagen.

 

Er zijn verscheidene standaarden (normen, competenties en gedragsindicatoren) geformuleerd voor het hoger onderwijs in informatievaardigheden. Het merendeel is gebaseerd op de internationaal erkende ACRL.-standaard (2000). Het LOOWI heeft deze standaard in het Nederlands vertaald, het 2e concept (2005) is gereed. De ANZIL-CAUL-standaard is gebaseerd op de ACRL-standaard, maar biedt een meerwaarde volgens de Associatie KU Leuven (Nederlandse vertaling van de ANZIL-CAUL-standaard) en is recenter (2004). Bibliotheek TU Delft heeft competenties, gedragskenmerken en observeerbare criteria beschreven in het rapport: Informatievaardigheden als onderdeel van academische vaardigheden (2004). Het rapport (te vinden in de map W:/FB/BIB/SCM/informatievaardigheden/docenteninformatie/IL checklist) is gedeeltelijk gebaseerd op ACRL- en ANZIL-CAUL-standaarden en de terminologie is aangepast: Normen zijn competenties, competenties zijn subcompetenties en gedragsindicatoren zijn gedragskenmerken of observeerbare criteria. Het rapport beschrijft o.a.(sub)competenties op vier niveaus, welke gedragskenmerken bij een (sub)competentie horen en observeerbare criteria per competentie en product. Voorbeelden van producten zijn: zoekstrategie en lijst van zoektermen.

 

Op basis van het vooronderzoek is besloten dat:

  1. De ANZIL-CAUL-standaard als referentie dient m.b.t. normen en competenties.
  2. Het rapport van bibliotheek TU-Delft als referentie dient m.b.t. voorbeelden van observeerbare criteria (gedragsindicatoren) en producten.
  3. De checklirts/beoordelingscriteria worden geformuleerd in het Engels
  4. Er bij de checklist/beoordelingscriteria twee niveaus worden aangegeven: BSc en MSc
  5. De verantwoordelijke(n) voor de beoordeling in de checklist/beoordelingscriteria wordt aangegeven: Vakdocent (V), informatiespecialist (I) of gezamenlijk (G)
  6. Observeerbare beoordelingscriteria geformuleerd worden bij de modules die gereed zijn: Bijv. Na het volgen van deze module, is de student in staat drie zoektermen te combineren m.b.v. Booleaanse operatoren.

Bekijk de voortgang, lever commentaar en suggesties op Wageningen UR Library Innovation Wiki –  SCM – informatievaardigheden. of reageer via deze SCM Weblog.

Annemie en Joke

Advertenties

2 Reacties

  1. Ik ben het niet helemaal eens met de formulering “het paard achter de IL-wagen spannen”. Voordat de modules werden uitgewerkt door met name HF, hebben we in een workshop de ACRL-standaards bediscussieerd. Deze waren terdege een uitgangspunt voor het ontwikkelen van het vak. Ik heb nog geprobeerd hiervan iets terug te vinden aan archiefmateriaal, maar dat is me niet gelukt. Ik moet me dus verlaten op mijn geheugen. Er is ook onderscheid gemaakt in BSc- en MSc. Wat overigens nu anders ligt gezien de ontwikkelingen.
    Wat wel zichtbaar is, via control panel in BB, dat voor diverse modules (vooral 1-4) er een overzicht is gemaakt wat de studenten moeten “weten” en “kunnen”. Dit is niet volledig, maar wel een aanzet en een onderbouwing.

    Marja

  2. Je hebt gelijk Marja. Herinner me die workshop (van lang geleden) ook. Heb me bij het voorbij flitsen van ” General information” met “Course objectives” en “Course goals” in BB, nooit gerealiseerd dat dit gebaseerd is op deze workshop. Het Item staat op “not available” en is daarom alleen zichtbaar als je via control panel naar “Course information” gaat om “Specific information for various groups” toe te voegen. Bovendien is er geen verwijzing naar de ACRL-standaard.
    De geformuleerde “Course goals” zijn goed, maar inderdaad niet volledig en niet allemaal concreet in de betekenis van toetsbare of observeerbare beoordelingscriteria.
    Zal “het paard achter de IL-wagen” nuanceren.

    Annemie

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: