RefAware

Gisteren zag ik op de Infodag in Amsterdam een interessante presentatie van RefAware.
Via RefAware kun je attenderingen nemen op een groot aantal wetenschappelijke tijdschriften en andere bronnen, volgens de maker 8000 in getal. Het is gebaseerd op RSS en ook prepublications worden meegenomen.

Op http://www.refaware.com/journalcoverage.aspx staat een bronnenlijst. Die bevat 6928 tijdschrifttitels. Daarvan hebben wij er volgens een korte vergelijking ongeveer 3000. (Ik vraag me af wat die overige 1000 bronnen zijn, maar OK, het is een nieuw product.)

RefAware sluit nauw aan op RefWorks, maar je hebt dat pakket niet nodig om ermee te kunnen werken, je kunt ook records downloaden als tekst of in RIS-formaat. In een volgende versie kun je ook je eigen SFX-knop erin opnemen.

Ik denk dat het zeker de moeite waard is om hiernaar te kijken en er ook wat gebruikers naar te laten kijken. We kunnen uiteraard een trial krijgen, we moeten alleen even plannen wanneer dat handig uitkomt.

Wil iemand dit gaan trekken?

4 Reacties

  1. Een openbaar project dat iets dergelijks nastreeft is het http://www.tictocs.ac.uk/ project. Helaas kunnen we daar nog geen combinatie van ISSN en RSS downloaden, maar volgens Roddy MacLeod willen ze dat wel gaan doen.

  2. Bij RefAware kun je je linksolver instellen (zeggen ze) daarmee zou je het platform probleem van ticTocs kunnen omzeilen.
    Of dat echt werkt weet ik niet: ga ik uittesten.

    Wat ik me ook wel afvraag: wat voegt dit toe aan alerts uit Scopus bijv … Daar kun je immers ook resultaten uit zoekacties naar jezelf laten sturen via mail of RSS. Daar kun je ook de nieuwe nummers van tijdschriften aan toevoegen, en zo ook een e-alert krijgen, al is het niet vna de uitgever zelf. Of zou Scopus toch weer niet alles opnemen wat er via de RSS van de uitgevers zou kunnen komen?
    Lastig uit te zoeken…

  3. Mijn collega Marco van Veller is bezig met een vergelijkend onderzoek naar alerts van RefAware, Current Contents en Scopus. Hij kijkt daarbij zowel naar dekking als naar snelheid.

    Het is inderdaad lastig uit te zoeken, in ieder geval moet je een flinke periode (tenminste een half jaar) gegevens verzamelen.

    In het late najaar van 2009 verwachten we de eerste resultaten te kunnen melden.

Geef een reactie

