Verslag congres Denemarken: Innovatie

Bij twee lezingen over innovatie moest ik meteen denken aan het onderwijs van de leerstoelgroep Productontwikkeling en kwaliteitskunde (PDQ) van Tiny van Boekel. Voor hem heb ik onderstaande samenvattingen gemaakt. De eerste van deze lezingen vond ik aardig om te horen. Ik was erg verbaasd wat ze met hun studenten uitspookten. En het is natuurlijk altijd leuk om wat gekke oefeningen te doen met elkaar zonder meteen te weten waarvoor je het doet. De tweede lezing was qua onderwerp erg nieuw voor mij: diversiteit in innovatieprocessen. Deze lezing zette mij wel aan het denken over mijn eigen innovativiteit en die van onze groep/bibliotheek.

De universiteit van Aalborg (AAU) vindt het belangrijk dat de studenten opgeleid worden om innovatief te zijn. Ze hebben hiervoor o.a. een creativiteitslaboratorium (www.krealab.aau.dk) opgericht waarin ze cursussen geven aan studenten en bedrijven. Eén van de cursussen was het laten werken van studenten aan een nieuw product op basis van één van de patenten van de universiteit. De studenten waren zo ingedeeld dat ze elkaar niet kenden en van verschillende disciplines kwamen. Ze kregen 48 uur de tijd om met iets nieuws te komen en waren continu samen in die tijd. (Klonk erg heftig trouwens).

Søren Hansen van het Krealab gaf een lezing op het congres over creativiteit, die hij illustreerde met wat oefeningen waaraan alle deelnemers meededen. Hij definieerde creativiteit als omgelimiteerd gebruik maken van kennis. Om creatief te zijn moet je je zeker/vertrouwd voelen, geconcentreerd en gemotiveerd zijn, en een zekere kennis en ervaring hebben. Kennis was in zijn definitie een ruim begrip en omvatte naast vakkennis ook kennis uit hobbies, sport, fantasieën etc. Je kunt spelen met kennis door horizontaal te denken: Achter elk op te lossen probleem staat een basisprincipe, waarvoor in een andere context misschien al een oplossing gevonden is. Voorbeeld: het basisprincipe achter het probleem, dat vlees tijdens het bakken aan de pan koekt, is bescherming onder extreme hitte, waarvoor ze in de ruimtevaart oplossingen hebben gevonden. De powerpoint staat hier: http://www.learningobjectsweb.dk/pdf/Creativity%20as%20unlimited%20use%20of%20knowledge%20SH.pdf. De 3D pagina’s verwijzen naar de oefeningen. Ze zijn weergeven in Deens, maar met behulp van mijn aantekeningen kan ik ze voor je vertalen, als je dat wil.

Een tweede interessante lezing was van Susanne Justesen. Ondanks het feit dat ze de laatste spreker van het congres was, wist ze de zaal te boeien tot het eind met haar lezing. Zij is expert op de rol van diversiteit in innovatie bij bedrijven. Zij heeft een eigen bedrijf Innoversity en is vorig jaar gepromoveerd op het proefschrift “Navigating the paradoxes of diversity in innovation practice : A longitudinal study of six very different innovation processes. In practice”.

Voor haar onderzoek heeft ze binnen 6 bedrijven innovatieprocessen gevolgd door vergaderingen van innovatieteams bij te wonen, interviews te houden en netwerken van mensen te onderzoeken. Zij definieerde diversiteit als “availability and use of multiple knowledgeable identity domains – simultaneously”. Een kennisdomein was een combinatie van een unieke set van perspectieven (hoe je ergens tegen aan kijkt), van heuristiek (hoe je dingen oplost/vaardigheden) en identiteit. Wat haar opviel was dat de verschillende kennisdomeinen binnen een groep meestal niet allemaal gebruikt werden. Groepen hebben de neiging om te streven naar homogeniteit, wat de efficiëntie verhoogt, maar niet leidt tot innovatief gedrag. Homogeniteit leidt vaak tot introverte groepen, waarin primair gebruik gemaakt wordt van reeds aanwezige kennis. Diversiteit leidt tot extrovertere groepen, die erop gericht zijn om overal informatie vandaan te halen. Meer over dit onderwerp in de powerpointpresentatie: http://www.learningobjectsweb.dk/pdf/Important%20role%20of%20diversity%20SJ.pdf

Advertenties

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: